تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر : 1893

یادداشت به قلم عبدالحمید عبائی حسنی

عبدالحمید عبائی حسنی

وقتی دلار پایین می‌آید، چرا خودرو گران‌تر می‌شود؟اعتراض جامعه بازنشستگان و کارگران به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو؛ چرا با وجود ریزش نرخ دلار، محصولات ایران‌خودرو گران‌تر شد؟

وقتی دلار پایین می‌آید، چرا خودرو گران‌تر می‌شود؟اعتراض جامعه بازنشستگان و کارگران به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو؛ چرا با وجود ریزش نرخ دلار، محصولات ایران‌خودرو گران‌تر شد؟
اعتراض جامعه بازنشستگان و کارگران به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو؛ چرا با وجود ریزش نرخ دلار، محصولات ایران‌خودرو گران‌تر شد؟ آیا قرار است رؤیای داشتن یک خودروی ساده نیز از کارگران و بازنشستگان این سرزمین گرفته شود؟

یادداشت به قلم عبدالحمید عبائی حسنی
رئیس هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان خوزستانبازرس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی کشور
در روزهایی که ملت بزرگ ایران با وحدت، ایستادگی و همدلی از آزمون‌های دشوار عبور کرده‌اند و کشور بیش از هر زمان دیگری به آرامش، ثبات اقتصادی و بازگشت امید نیاز دارد، کاهش نرخ ارز، نویدبخش بهبود فضای اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم بود. انتظار منطقی و طبیعی جامعه این است که با ریزش نرخ دلار، بازار نیز به سمت تعادل حرکت کند و مردم آثار این کاهش را در قیمت کالاهای اساسی و سرمایه‌ای، به‌ویژه خودرو، مشاهده کنند.
اما در کمال شگفتی، شرکت ایران‌خودرو در چنین شرایطی، قیمت محصولات خود را با افزایش‌های سنگین و کم‌سابقه مواجه کرده است؛ تصمیمی که نه تنها با انتظار عمومی جامعه همخوانی ندارد، بلکه این پرسش جدی را در اذهان مردم ایجاد کرده است که مبنای کارشناسی و اقتصادی این افزایش قیمت‌ها چیست؟
اگر افزایش نرخ ارز، همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت خودرو مطرح می‌شود، اکنون که نرخ ارز روندی نزولی یافته است، چرا همان منطق اقتصادی در جهت کاهش یا دست‌کم تثبیت قیمت‌ها به کار گرفته نمی‌شود؟ آیا اصول اقتصادی باید تنها در زمان افزایش قیمت‌ها ملاک عمل باشد و هنگام کاهش هزینه‌ها، نادیده گرفته شود؟
کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی، ستون‌های اصلی تولید، صنعت و اقتصاد کشورند. آنان جوانی، سلامت و توان خود را برای آبادانی ایران اسلامی صرف کرده‌اند و امروز شایسته آرامش، امنیت اقتصادی و حفظ کرامت هستند؛ نه اینکه هر روز با موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها، بیش از گذشته از حداقل امکانات زندگی فاصله بگیرند.
واقعیتی انکارناپذیر است که افزایش حقوق این قشر تنها سالی یک‌بار و آن هم با محدودیت‌های فراوان انجام می‌شود، اما قیمت خودرو، مسکن و سایر کالاهای اساسی، گاه در فاصله چند روز یا چند هفته، جهش‌های چند ده یا چند صد میلیون تومانی را تجربه می‌کند. نتیجه چنین شکافی، کاهش مستمر قدرت خرید و ناامیدی خانواده‌هایی است که سال‌ها با شرافت، مالیات، بیمه و سهم خود را در توسعه کشور پرداخت کرده‌اند.
امروز داشتن یک خودروی ایمن و اقتصادی، دیگر یک کالای لوکس نیست؛ بلکه برای بسیاری از خانواده‌ها، به‌ویژه سالمندان و بازنشستگان، یک نیاز ضروری برای رفت‌وآمد، درمان و حفظ کیفیت زندگی است. با این حال، سیاست‌های فعلی بازار خودرو، این نیاز ضروری را به آرزویی دور از دسترس تبدیل کرده است.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته، دولت‌ها برای حفظ شأن و منزلت بازنشستگان، تسهیلات بلندمدت، کم‌بهره یا بدون بهره برای خرید خودرو و سایر نیازهای ضروری در نظر می‌گیرند. این حمایت‌ها، سرمایه‌گذاری برای حفظ کرامت کسانی است که سال‌ها در خدمت توسعه کشور بوده‌اند. انتظار می‌رود در کشور ما نیز سیاست‌های اقتصادی با محوریت عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار مولد و بازنشسته طراحی و اجرا شود.
اینجانب، به نمایندگی از جامعه بزرگ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، از ریاست محترم جمهوری، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، اعضای محترم دولت، شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر نهادهای مسئول، درخواست می‌کنم با ورود فوری، کارشناسانه و قاطع، نسبت به بررسی دلایل این افزایش قیمت‌ها اقدام کرده و از هرگونه تصمیمی که موجب فشار مضاعف بر معیشت مردم می‌شود، جلوگیری نمایند.
امروز بیش از هر زمان دیگری، کشور به تصمیماتی نیاز دارد که امید را در جامعه تقویت کند. اگر کاهش نرخ ارز، نشانه‌ای از حرکت اقتصاد به سمت ثبات است، مردم نیز باید ثمره این ثبات را در سفره خود، در بازار و در قدرت خریدشان احساس کنند. عدالت اقتصادی زمانی معنا پیدا می‌کند که منافع آن به همه مردم برسد، نه آنکه تنها هزینه‌های آن بر دوش اقشار ضعیف باقی بماند.
بازنشستگان و کارگران، صاحبان حقیقی این انقلاب و این سرزمین‌اند. آنان سزاوار تکریم، حمایت و آرامش‌اند، نه آنکه هر روز شاهد دورتر شدن آرزوهایشان باشند. امید است مسئولان محترم با تدبیر، عدالت و احساس مسئولیت، اجازه ندهند آرزوی خرید یک خودروی ساده نیز از زندگی این قشر شریف، نجیب و وفادار به نظام و انقلاب رخت بربندد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.